Principem těchto metod je vytváření umělého střídavého elektromagnetického pole ve vrtu, přičemž elektrická energie je do prostředí zaváděna idukčně. Elektromagnetickou karotáží lze při použití různých frekvencí získat údaje o měrné vodivosti, objemové susceptibilitě a permitivitě.
Indukční karotáž (IK)
Systém pro měření v indukční karotáží je tvořen soustavou více cívek. Díky pomocným cívkám lze elektromagnetické pole fokusovat (zaostřovat) takovým způsobem, aby největší část signálu přicházela z prostoru mezi hlavní budící a měřící cívkou. Indukční karotáž byla původně určena pro zjišťování měrného odporu hornin ve vrtech, kde galvanické zavádění nebylo možno provést napříkald z důvodu olejového výplachu.
Metoda je používána pro nízkoodporové profily a slouží k určení měrné vodivosti.
Dielektrická karotáž (DK)
Karotážní sonda používaná v dielektrické karotáži je tvořena kondenzátorem zapojeným do rezonančního obvodu s pracovní frekvencí cca 10 MHz. Desky kondenzátoru jsou tvořeny dvěma souosými válci, které jsou upevněny na pryžovém izolátoru. Dojde-li ke změně permitivity v okolním horninovém prostředí, změní se frekvence rezonančního obvodu a napětí na výstupu.
Dielektrická karotáž slouží k určování relativní permitivity horninového prostředí. V praxi se používá k rozlišení kolektorů sycených ropou a vodou.